ŠKOLÁCI 25/26
Kontakt: jan.janyska@skolacitadela.cz, kamila.janyskova@skolacitadela.cz, telefon: +420 734 377 962
ŠKOLÁCI 25/26
Batoh - děti nenosí nic těžkého, vše si mohou nechávat ve škole. Do batohu by se měl vejít dokument vel. A4, lahev, sváča a penál.
Penál - od nás děti dostanou pastelky, tužku a pero, zbytek necháváme na Vás :)
Obuv na přezutí - co má dítě rádo (pantofle, capáčky, bačkůrky, sandálky, nebo taky nic). Děti se často obouvají a zouvají, na to, prosím, myslete při volbě botek do školy.
Sportovní botky na hřiště na ven / do tělocvičny - můžou to být ty samé, pokud budou špinavé, dáme Vám je domů opláchnout.
Sáček na tělák se sportovním oblečením
DĚTI PLATÍ ČÁSTKU 1500,-/pololetí DO TŘÍDNÍHO FONDU. Z tohoto fondu mají hrazeno vše ostatní, kompletní výtvarné potřeby, materiál na projekty, jednorázové potřeby a pomůcky do výuky, sešity, pastelky, pero, tužky, ale také autobusovou dopravu, vstupné apod. Nic dalšího tedy kupovat nemusíte, zakoupíme Vašim dětem vše, co budou potřebovat.
Dne 1. 9. 2025 se od 8:15 mohou děti scházet ve svých třídách, od 8:30 do 9:00 proběhne přivítání dětí a první zahajovací program. Pak máme na programu krásný společný den - Cithoraní. Pro děti bude připraven zábavný program, pro dospělé něco dobrého k snědku i k pití.
Na první den v první třídě zveme i rodiče prvňáčků, všechny babičky a dědečky zveme srdečně na pasování prvňáčků na podiu před školou. Třída není dost velká na to, aby se v ní sešli rodiče i prarodiče našich žáčků. Moc děkujeme za pochopení!
Od druhého dne je vyučování ve všech třídách v délce dle platného rozvrhu hodin, pak děti odchází na oběd. Od 2. 9. také funguje ranní i odpolední družina, provoz je tedy zajištěn od 7:00 do 17:00. Od tohoto dne je také možné přihlásit děti ke stravování. Na první týden si děti nemusí do školy nosit oblečení na tělesnou výchovu, bude probíhat týdenní adaptační kurz pro žáky celé školy. Stačit bude batůžek, pití, případně svačina.
Páťáci a šesťáci odjíždějí na adaptační kurz na Sázavu. Více info zde.
Kroužky probíhají od 9. 9. Informace o kroužcích naleznete v sekci Kroužky a kurzy.
Vyučování ve školním roce 2025/2026 začne ve všech základních školách, středních
školách, základních uměleckých školách a konzervatořích v pondělí 1. září 2025.
Podzimní prázdniny stanovuje MŠMT na pondělí 27. října a středu 29. října 2025.
Vánoční prázdniny začínají v pondělí 22. prosince 2025 a končí v pátek 2. ledna 2026.
Vyučování začne v pondělí 5. ledna 2026.
Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 29. ledna 2026.
Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 30. ledna 2026.
Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou stanoveny pro okres Mělník takto 2. 3. – 8. 3. 2026
Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 2. dubna 2026.
Vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v úterý 30. června 2026.
Hlavní prázdniny trvají od 1. července 2026 do 31. srpna 2026.
Vyučování ve školním roce 2026/2027 začne v úterý 1. září 2026.
Ředitelské volno je vyhlášeno na dny čtvrtek 30. října a pátek 31. října 2025. Další tři dny ředitelského volna mohou být vyhlášeny v případě potřeby.
Výuka ve všech třídách probíhá blokově, hodiny nejsou dlouhé 30, 60 nebo 90 minut, ale tak, jak třída pro svou práci potřebuje. Ani přestávky tedy nemají svůj pevný čas, jsou různě dlouhé. Od devíti hodin je pro děti připravena svačina, která je průběžná, žáci mohou jíst kdykoliv mají hlad nebo chuť. Pít mohou samozřejmě i mimo přestávky. Považujeme za samozřejmé, že na pití, toaletu ani další své potřeby se nemusí dotazovat.
RK - Ranní kruhy - je prostor, kde se na začátku dne všichni společně sejdeme a naladíme na nový den. Povídáme si o aktuálních tématech, čteme ranní zprávu a řešíme ranní úkol. Každý má možnost říct, co potřebuje, nebo se podělit o to, jak se cítí a co má na srdci. Ranní kruh pomáhá vytvářet bezpečnou a přátelskou atmosféru ve třídě a učí děti vzájemně si naslouchat, podporovat se a spolupracovat.
GČJ - Gramatika českého jazyka - zahrnuje klasicky gramatiku, pravopis a seznamování se s kouzly i záludnostmi češtiny. Děti využívají ke své práci různé materiály, tvoří si vlastní přehledy učiva, procvičují v pracovních sešitech. Využívají knížky, výpočetní techniku a interaktivní materiály. Nedílnou součástí předmětu je diskuse, prezentační dovednosti, obhajování vlastního názoru a učení se přijímání postojů ostatních dětí. V předmětu Jazyk a komunikace "učíme děti se efektivně učit", hledat strategie k vlastní úspěšnosti, znát sebe a své možnosti.
DČP - Dílna čtení a psaní - patří sem nejen volné psaní, ale i slohová výchova, literární seminář, seznamování s historií, autory a souvislostmi v konkrétním tématu měsíce.Důležité je pro nás kritické myšlení, schopnost vyhodnocovat získané informace, ale také si z nich vzít to důležité a zpracovat si téma vlastním způsobem.
EL - EnglishLab - angličtina založená na mluvení a aktivním používání jazyka provází děti od první třídy. V tématu měsíce žáci diskutují, učí se novou slovní zásobu, snaží se porozumět a nebát se aktivně reagovat. V lekcích anglického jazyka na děti mluvíme výhradně anglicky - a nemusíte mít obavy, velmi rychle se přizpůsobí a začnou samy v jazyce odpovídat.
Talk - Lekce konverzací s rodilou mluvčí. Konverzace jsou v jazycích, kterým se dítě učí, tedy angličtina a později španělština.
SČ - Svět čísel - do Světa čísel patří matematika vyučovaná Hejného metodou, ale hlavně založená na pochopení, osvojení si principů, ne pasivní využívání postupů. Děti se také od prvního setkávání s matematikou setkávají s logickými úlohami, zadáním s více možnými řešeními, jsou nucené zkoušet, diskutovat, přemýšlet. Nedílnou součástí světa čísel je výpočetní technika, žáci mají k dispozici notebooky i tablety a pokud potřebují, mohou je využívat kdykoliv uznají za vhodné.
NS - Náš svět - u menších dětí by tento kurz pokryl prvouku, nicméně je mnohem komplexnější a staví na souvislostech a kontextu. Nestane se nám tak, že bychom ve vlastivědě brali přemyslovce, v přírodovědě jarní kvítí, tématem měsíce byl vesmír a češtinou nás provázel Karel Čapek. Do kurzů Náš svět často prolínají témata, která hýbou světem (nebo naší republikou), bavíme se s dětmi o tom, co je zajímá, co slyšely ve zprávách nebo o tématech, o kterých víme, že není pro žáky snadné jim porozumět. Nebojíme se dotýkat všeho, co děti zajímá.
PHČ - Pohybové činnosti - pohyb, znalost vlastního těla, svých schopností, silných i slabých stránek, schopnost relaxace a nekonkureční prostředí. Chceme, aby měli žáci ke sportům v jakékoliv podobě pozitivní vztah, snažíme se jim nabízet různé druhy aktivit a pomáháme jim vše zvládnout. Pokud se ovšem dané aktivity účastnit z jakéhokoliv důvodu nechtějí, rozhodně na ně nevyvíjíme tlak.
AT - Integrovaný blok ARTE propojuje různé umělecké obory – výtvarnou výchovu, hudební výchovu, pracovní činnosti i dramatickou výchovu – do jednoho celku. Děti se učí tvořit komplexně a nahlížet na umění z více úhlů najednou. Modelovým příkladem je loutkové divadlo: děti si samy navrhnou a nakreslí loutky, vytvoří kulisy, vymyslí a připraví děj příběhu, nacvičí hudební doprovod, celý příběh sehrají, natočí, sestříhají a nakonec představí spolužákům. Stejným způsobem lze zpracovávat i další témata, kdy se prolínají různé tvůrčí činnosti a děti tak rozvíjejí fantazii, spolupráci i technické dovednosti. ARTE je prostor, kde se kreativita stává společným dobrodružstvím.
PJŘ - Projektové řízení - V předmětu se studenti učí řídit vlastní projekty pomocí metodiky eduScrum, která vychází z agilního řízení. Pracují v týmech, plánují postup, vizualizují úkoly na scrum boardu a pravidelně hodnotí, jak se jim daří. Každý týden probíhá krátké setkání (stand-up), kde sdílí pokroky i překážky, a také reflexe spolupráce. Učitel stanoví cíle, studenti hledají cestu, jak jich dosáhnout. Předmět rozvíjí zodpovědnost, spolupráci, komunikaci i schopnost pružně reagovat na změny.
ZD - Země v dějinách - Předmět propojuje zeměpis a dějepis a ukazuje, jak se přírodní podmínky a prostředí ovlivňovaly s lidskými dějinami. Studenti zkoumají, proč se civilizace rodily právě tam, kde se rodily, jak klima a krajina formovaly život lidí a jak lidstvo měnilo tvář Země. Výuka nabízí pohled na historii v souvislostech a pomáhá lépe chápat dnešní svět.
PŘV – Přírodní vědy - Integrovaný předmět spojuje fyziku, chemii a přírodopis. Studenti poznávají zákonitosti přírody napříč obory – od živých organismů přes chemické reakce až po fyzikální jevy. Učí se pozorovat, zkoumat a experimentovat, aby objevovali souvislosti mezi světem kolem nás a principy, které ho řídí. Předmět rozvíjí zvídavost, logické myšlení a praktické dovednosti.
Semináře - Od 6. ročníku si žáci volí dva semináře podle svého zájmu a postupně tak získávají více možností zaměřit se na to, co je baví. S každým dalším ročníkem ubývá společného základu a přibývá seminářů. V nabídce je seminář zaměřený na matematiku a informatiku pro ty, které zajímá logika, čísla a technologie; kreativní psaní, kde se rozvíjí fantazie, práce s knížkou a tištěným textem a práce s příběhem; pohybový seminář je pro všechny, kteří se chtějí opravdu hýbat – od sportovních her až po lezení na stěně nebo střelbu ze vzduchovky; a ARTE dílna, která propojuje výtvarnou, hudební, dramatickou i pracovní výchovu do komplexních projektů. V sedmém Semináře dětem umožňují rozvíjet talenty, vyzkoušet nové věci a profilovat se podle vlastních zájmů. V dalších ročnících dětem přibudou Laboratoře a také semináře konverzací v cizích jazycích.